فنون تبلیغات مدرن به عنوان یک واحد درسی برای کارکنان روابط عمومی شهرداری های کرج ارائه شد.
تبلیغات، به زبانی کاملاً بیطرفانه، به معنای انتشار و یا پیشبرد یک عقیده خاص است. تبلیغات در زبان لاتین به معنای «انتشار دادن» یا «پخش کردن» است.
گاهی وقتی عنوان تبلیغات روی پیامی گذارده میشود یعنی آن پیام منفی و نادرست است.
لغتهایی که بلافاصله به عنوان هم معنیهای تبلیغات شناخته شده اند عبارتند از: دروغ، تحریف، نیرنگ، دستکاری، کنترل ذهن، جنگ افزار روانی، شستشوی مغزی و اغراق.
مفاهیمیچون دستکاری جانبدارانه و یا مدیریت اخبار واژههایی هستند که اشاره به تبلیغات داشته و امروزه فراگیر شدهاند.
این واژهها به یک راهبرد هماهنگ برای کاهش اطلاعات منفی و مطلوبسازی اخباری اطلاق میشوند که ممکن است برای منافع شخصی مضر باشد.
اسپین اغلب در اشاره به دستکاری اطلاعات سیاسی استفاده میشود.
بنابراین، زمانیکه منشیان مطبوعاتی و یا کارکنان روابط عمومیاخبار را دستکاری میکنند از آنها به «دکتر اسپین» یا مشاوران دستکاری اطلاعات تعبیر میشود.
علاوه بر این، با توجه به همراهی تبلیغات با تاکتیکهای غیراخلاقی، مضر و غیرمنصفانه معمولاً آن را به صورت «اقناع سازمانیافته» نیز تعریف میکنند.
عبارت است از تلاشی عامدانه در جهت برقراری موازنهای از قدرت که به نفع تبلیغکننده باشد.
در حقیقت هدف تبلیغات این است که یک عقیده و هدف مرتبط به آن را به مخاطبان منتقل کند.
تبلیغکنندگان ممکن است عبارت باشند از: سازمانی دولتی که سعی دارد موج وسیعی از احساسات میهنپرستانه در حمایت از جنگ ایجاد کند.
گروهی پیکارجو که پیروانش را دعوت به جهاد میکند، رهبری نظامیکه سعی دارد دشمنانش را با اغراق در مورد قدرت ارتش خود بترساند.
شرکتی که میخواهد وجههای معتبر از خود ارائه کند تا در نظر مشتریانش مشروع جلوه نماید، یا شرکتی که سعی دارد رقیب خود را بدنام سازد تا محصولاتش دیگر رقیبی نداشته باشند.
با یک برنامه دقیق و از پیش طراحی شده نمادها دستکاری میشوند و سپس به وسیله این نمادها، منظور و هدف خاصی به مخاطب منتقل میشود.
هدف تبلیغات این است که نگرشها یا رفتارهای مخاطب تغییر یابند یا تقویت شوند
ژاک الول (1965: تبلیغات را به عنوان یک فن به تنهایی در نظر میگیرد (روانی)، که در جوامع صنعتی «نتایج عینی مشخصی» دارد.
چه این تکنیکها توسط کمونیستها یا نازیها استفاده شوند و چه توسط سازمانهای دموکراتیک غربی.
وی تبلیغات را پدیدهای جامعه شناختی میداند نه چیزی که توسط افرادی با نیات مشخص تولید و یا ساخته میشود.
اِلول ادعا میکند که تقریباً تمام پیامهای جهتدار در جامعه، تبلیغاتی هستند، حتی اگر این جهتگیریها ناخودآگاه باشند.
وی همچنین بر قدرت و قوه انتشار تبلیغات تأکید کرده و معتقد است از آنجایی که تبلیغات دارای تأثیرات لحظهای و آنی است.
در نتیجه درک تاریخی فرد را از بین برده و قوه تعمق انتقادی را از وی سلب میکند..
سمینار فنون تبلیغات مدرن به طور کامل قابل دانلود است.
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |